Akumulatoru pārstrāde

akulumatoru parstradeAkumulatori ir ļoti vajadzīga lieta kā automašīnām tā citai tehnikai, taču brīdī, kad tie saplīst vai ir tik ļoti novecojuši, ka pārtrauc darboties, tie kļūs par visai bīstamu atkritumu, kuru nekādā ziņā nevajadzētu vienkārši izmest atkritumu konteinerā. Tāpēc ir izdomāti speciāli akumulatoru pārstrādes un nodošanas punkti, kur šī pārstrāde notiek drošā un uzraudzītā vidē.

Tā, piemēram, akumulatori, kuri satur svina skābi, vispirms tiek sadalīti ar āmuru dzirnavu tipa ierīces palīdzību. Pēc tam, kad baterija ir sadalīta vairākos mazos gabalos, tā tiek ievietota cisternā, kur svins un citi smagākie materiāli nokrīt šīs cisternas apakšā, bet akumulatora plastmasas detaļas paliek tās augšpusē. Tad visas kaitīgās detaļas un vielas tiek izņemtas no cisternas un attiecīgi pārstrādātas, bet smagās detaļas atkal nonāk citā to pārstrādes iekārtā.

Sārmaino un cinka oglekli saturošo akumulatoru pārstrādes process ir nedaudz citādāks. Šie akumulatori tiek pārstrādāti speciālā iekārtā, kurā tiek uzturēta istabas temperatūra. Tajā akumulators tiek mehāniski sadalīts, līdz izveidojas 3 dažādi gala produkti – cinks un mangāna koncentrāts, tērauds un papīra un plastmasa detaļas. Pēcāk visbiežāk šie materiāli tiek nodoti otrreizējai pārstrādei, lai no tiem veidotu jaunus produktus.

Litija akumulatori vispirms tiek sadragāti ar āmuriem, kuri mehāniski kustās ļoti lielā ātrumā, lai šos akumulatorus sadalītu pa detaļām. Pēc tam šīs sadragātās baterijas tiek ievietotas kodīgā ūdenī, kas spēj neitralizēt visus akumulatorā esošos elektrolītus. Visas melnā vai krāsainā metāla detaļas tiek izņemtas no šī ūdens un nodotas pārstrādei. Šis kodīgais ūdens pēc tam tiek izfiltrēts. Oglekļa daļiņas tiek savāktas ar mitru plākšņu palīdzību, bet litijs tiek pārvērsts litija karbonātā, kuru pēc tam izmanto otrreiz, lai atkal veidotu metāla un folija baterijas.

Bet dzīvsudraba baterijas atkal tiek apstrādātas konkrētas un kontrolētas temperatūras apstākļos. Bet tā kā šāda veida baterijas praktiski vairs nepārdod, pateicoties aizliegumam to darīt, tad šo bateriju pārstrādes cehi ir saglabājušies ļoti maz.

Ceru, ka šis raksts deva nelielu ieskatu tajā procesā, kā dažāda tipa akumulatori un baterijas tiek pārstrādātas, kā arī parādīja iemeslu – visas šos objektus saturošās kaitīgās vielas – tam, ka baterijas un akumulatorus patiešām vajadzētu nodot vietās, kuras tam speciāli ir paraudzētas.