Riepu pārstrāde

riepu pārstrāde atkritumuRiepas, mazākas vai lielākas, šaurākas vai platākas, tiek izmantotas kā daudzu transportlīdzekļus sastāvdaļa no velosipēdiem līdz automašīnām traktoriem. Taču riepas ir arī objekts, kas visai ātri nolietojas un pēc tam, kas tas ir noticis, tās ir jānodod speciālās vietās, lai tās nekaitētu videi un aizvien nebojātu apkārtējo vidi. Tāpēc tās tiek pārstrādātas un nodotas otrreizējai lietošanai.

Ik gadu Latvijā vien tiek importētas un pārdotas vairāk kā 15 tonnas riepu, kas galvenokārt ir tāpēc, ka tās nolietojās un ik pa pāris gadiem vienkārši ir nepieciešamas jaunas riepas, īpaši automašīnām. Taču liela daļa cilvēku atzīst, ka vietas, kur šīs riepas nodot un kur tās tiktu pienācīgi apstrādātas, Latvijas teritorijā ir pārāk maz vai nav plaši reklamētas, tāpēc vairums vispār nezin, ka tādas eksistē.

Un tas, ka šīs riepas tiek vienkārši izmestas atkritumu poligonos, vai vēl sliktāk, vienkārši mežos var būtiski kaitēt apkārtējai videi. Galvenokārt, tāpēc, ka papildus gumijai, riepu sastāvā ir tādas vielas kā tērauds, plastifikators, sērs, cinka oksīds, hroms un kvēpi, sodrēju un mikrosicīlijs kā pildvielas. Un, šīm vielām nonākot vidē, tās sairst labākajā gadījumā tikai 100 gadu laikā, ka rezultātā tās ļoti ilgu laiku vienkārši kaut kur mētāsies. Bet to dedzināšana ir pilnīgi izslēgta, jo dūmi no šāda veida ugunskura ir īpaši kaitīgi apkārtējai videi –  šie dūmi satur sēru un kvēpus, kuri, savienojoties ar lietu, kļūs par sērskābi.

Risinājums, lai riepas nekaitētu videi, ir nodot šīs riepas otrreizējai pārstādei. Latvijā to pārsvarā veic privāti uzņēmumi. Šajos uzņemos šīs riepas tiek pārstrādātas un notām pamatā tiek iegūtas 4 veidu izejvielas – šķidrie ogļūdeņraži, pirolīzes gāzes, tehniskais ogleklis un metāllūžņi.

Šīs pārstrādātās riepas dažreiz tiek nodotas arī speciāli aprīkotām katlu mājām, kurās ir tehnoloģija, kura spēj sadedzināt pārstrādātu riepu masu. Un, tā kā šīs masas enerģētiskā vērtība ir visai tuvu akmeņogļu enerģētiskajai vērtībai, tad arī šāds pārstrādes variants ir ļoti veiksmīgs un izdevīgs.

Vēl šīs riepas var pārstrādāt mazākā izmērā, un pēc tam šos gabaliņus atkritumu poligoni izmanto kā starpslāņu segumu. Bet no šiem riepām izveidotā riepu gumija bieži tiek izmantota ceļu būvē un sporta un pat rotaļu laukumu segumu izveidē.

Riepu otrreizēja pārstrāde noteikti ir ļoti efektīvs veids kā cīnīties ne tikai ar to kaitējumu videi, bet arī vispārīgu atkritumu uzkrāšanos.